Om extra uitleg rond onze trainingen, reizen en offroad motorrijden te bieden, hebben we hieronder een aantal veelgestelde vragen met de bijbehorende antwoorden geplaatst.

Veelgestelde vragen rond trainingen

Zijn noppenbanden verplicht als ik aan een training wil deelnemen?

Bij het offroad rijden maken noppenbanden zoals bijvoorbeeld de Continental TKC 80 het rijden een stuk makkelijker. Tijdens onze Allroad Basic training zijn ze nog niet verplicht, al heb je wel een extra uitdaging als het bijvoorbeeld lang geregend heeft. Bij al onze andere trainingen zijn noppenbanden wel verplicht, omdat je anders niet het maximale uit de trainingen kunt halen en teveel met de grip van de motor worstelt.

Goed om te weten dat onze huurmotoren al zijn voorzien van noppenbanden.

Moet ik aan de Basic training deelnemen als ik al offroad ervaring heb?

Ongeacht de ervaring vragen wij iedereen om een Allroad Basic training te volgen. Deze training is specifiek op zware Allroad motoren gericht en gaat voor een belangrijk deel over het kort manoeuvreren op lage snelheid. We merken dat ook ervaren offroadrijders hierin nog het nodige kunnen leren en het is voor iedereen vervelend als ze daar bijvoorbeeld tijdens een Intermediate training in Hechlingen pas achter komen. Bovendien ervaren ook de rijders met ervaring de Basic training als een zeer leuke dag en horen we daarover achteraf nooit klachten.

Is een offroad training ook nuttig als ik alleen maar op straat rijd?

Absoluut! Vele motorrijders met tientallen jaren motorervaring op de weg hebben reeds gemerkt dat een offroad training een betere rijder van je maakt. Door het veel actievere rijden in het terrein en de technieken die we je daarvoor leren zit men uiteindelijk met meer vertrouwen op de wegmotor. De quote “Mocht ik nu eens de berm in moeten sturen, dan heb ik daar nu wel vertrouwen in” horen wij regelmatig na een Allroad Basic training. Dus naast een leuke dag is het ook een verrijking van de rijvaardigheid.

Als je zelf geen Allroad motor hebt is het goed om te weten dat je er een bij ons kan huren.

Ik heb helemaal geen offroad ervaring kan ik dan een training volgen?

Zeker weten! Hierop hebben wij juist onze Allroad Basic training volledig afgestemd. We beginnen bij de absolute basis en gaan met kleine stappen vooruit. Ondertussen vertellen we je niet alleen wat je moet doen, maar geven je hierbij ook de uitleg over het “waarom” en laten je zien wat de bedoeling is. Door deze uitleg kan je voor jezelf later ook goed terughalen waarom je een bepaalde techniek moet toepassen en blijft dat beter hangen.

Moet ik een BMW motor hebben om mee te mogen doen aan een training of reis?

Wij geven trainingen aan berijders van alle merken Allroad motoren. Als officieel BMW Motorad partner vind je bij ons wel BMW huurmotorfietsen en ook als je met een van onze reizen mee gaat, wordt er meestal gebruik gemaakt van BMW huurmotoren.

Is mijn eigen motor verzekerd als ik een training volg?

Voor alle zekerheid kan je dit het beste vooraf nagaan bij de verzekeraar van jouw motorverzekering. Over het algemeen worden “rijvaardigheidstrainingen zonder snelheidselement” gedekt door de verzekering.

Heb ik een eigen risico als ik een motor bij BERRT huur?

Voor al onze trainingen is het eigen risico op een huurmotor Euro 0,- behalve voor de Intermediate en Advanced trainingen in Fürstenau (D). Hier is het eigen risico Euro 500,- omdat dit onze eigen motoren zijn en het meer uitdagende terrein een wat grotere kans geeft op schades. De gebruikelijke krassen tellen hierbij niet mee, maar zaken die kapot gaan wel.

Kan ik zelf vooraf al iets doen ter voorbereiding op een Basic training?

We vragen je niet om alvast te beginnen met offroad rijden, maar je kan voorafgaand aan een training al wel wat oefenen:

– Ga alvast eens staan tijdens het rijden op lage snelheid (veilige plek/ situatie natuurlijk) in de 1e versnelling en voel wat het doet als je je gewicht verplaatst van de linker naar de rechter voetsteun. Speel hier eens een tijdje mee en probeer de motor zoveel mogelijk los onder je te laten bewegen zonder dat je gaat mee leunen.
– Oefen alvast met het heel rustig en fijnmazig bedienen van je koppeling (eventueel al met twee vingers). Je kan dit doen door bijvoorbeeld in de tweede versnelling weg te rijden. Als je dit doet zonder geweld en veel toeren maar juist heel rustig en gedoseerd met koppeling en gas dan lijdt de koppeling daar niet onnodig onder. Telkens probeer je dit te doen met minder gas en meer koppelingsgevoel.

Hoeveel overnachtingen zitten in het arrangement van een training in Hechlingen of Fürstenau?

In Duitsland geven wij tweedaagse trainingen in zowel Hechlingen als Fürstenau, om fris aan zo’n training te kunnen beginnen zit de nacht voor de training in het arrangement. Je kunt dus al een dag vantevoren aankomen in het hotel. Aan het einde van de tweede trainingsdag is de thuisreis vanuit Fürstenau nog goed te maken, vanuit Hechlingen is dit niet aan te raden. Vandaar dat er in het arrangement van een Fürstenau 2 overnachtingen zitten en in het Hechlingen arrangement 3 overnachtingen. Je kunt vanuit Hechlingen dus de volgende dag naar huis reizen.

Veelgestelde vragen rond offroad rijden

Heb ik stuurverhogers nodig als ik offroad wil rijden?

Wij hebben voorheen een tijd lang gereden met stuurverhogers op onze Allroad motoren, maar sinds een paar jaar doen we dit niet meer. We verdraaien nu het stuur van de motor een stuk naar voren zodat het stuur rechterop komt te staan. Hiermee wordt al een goede offroad houding staand op de motor mogelijk gemaakt. De hendels draaien op deze manier ook al in een goede positie voor de bediening tijdens staand rijden. Deze nog steeds lagere stapositie ten opzichte van die met stuurverhogers geeft een beter controle gevoel over de voorkant van de motor. Alleen als de lichaamslengte van de berijder ver boven gemiddeld is (meer dan 2 meter) of bij rugklachten kunnen stuurverhogers alsnog een uitkomst zijn. We adviseren je hierover graag tijdens een van onze trainingen.

Welke navigatie heb ik nodig als ik offroad wil rijden?

Bij de BERRT allroad ritten waarbij de deelnemers zelf navigeren zoals de BERRT Classic en de BERRT 3-daagse verstrekken we zogenaamde Tracks. Dit werkt anders dan een route in een gangbaar navigatiesysteem waar het apparaat je de weg wijst, ook als je verkeerd gereden bent. Omdat er geen gedetailleerd kaartmateriaal voor offroad routes is sturen conventionele systemen je al snel de verharde weg weer op. Om die reden wordt er in offroad systemen als de Garmin 276Cx een route op een kaart ingeladen, een Track. Je hebt dan als taak om naar de omgeving te kijken en het ‘pijltje’ zelf op de vooraf uitgestippelde route te houden. Neem je de verkeerde afslag dan zie je het pijltje van de route af gaan, maar je ontvangt geen herberekening, je zult dus zelf moeten uitvinden hoe je weer terugkomt op de juiste route. Vanwege het bovenstaande is bijvoorbeeld een TomTom Rider ongeschikt voor het offroad rijden.

Hoe kan ik mijn hendels beter bedienen?

Regelmatig merken we dat niet ieder allroad rijder weet dat de hendels op veel motoren verstelbaar zijn. Bovenop de hendels zelf (het gedeelte dat je inknijpt zit inveel gevallen een stelwieltje met cijfers erop. In het geval van bijvoorbeeld de BMW R 1250 GS (of R 1200 GS) staan er de cijfers 1 t/m 4 op met daarnaast een pijltje. Draai je het cijfer 1 naar het pijltje toe, dan staat het hendel het dichtst bij het stuur. Staat de 4 bij het pijltje dan is het hendel het verst van het stuur af ingesteld. Speel hier eens mee om voor jouw formaat handen en vingers de juiste stand te verkrijgen, het zal de bediening van rem en koppeling fijner maken.

Hebben jullie tips voor het rijden van de TET Route?

Voor de rijders die al enkele trainingen bij ons hebben gevolgd lonkt wellicht de TET route, daarvoor hebben we een artikel met 10 tips over zelf rijden van de TET route gemaakt.

 

Staat jouw vraag er niet bij? Neem contact met ons op!

Print Friendly, PDF & Email